DAG 2 HLUHLUWE - SWAZILAND

8 november 2011 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Dinsdag 8 november 2011

Na 4 uurtjes slaap, werden we door geklop op onze deur al om 05.00 uur gewekt. Michael had beloofd ons te wekken en dat gebeurde gelukkig ook. We hadden natuurlijk ook onze wekker op onze mobieltjes kunnen zetten, maar ik had geen adapter voor mijn telefoon meegenomen en zette voor het slapen gaan mijn mobieltje uit, zodat deze langer mee zou gaan.

Na een lekkere sterke bak koffie, zaten we wederom op de R168 om weer terug te komen op de N2 met een agent op de achterbank (heerlijk om de rollen eens om te draaien).

Ik zat op de navigatiestoel en met een wegenkaart op mijn schoot en met een gids op de achterbank, arriveerden we een uurtje later in het centrum van Hluhluwe (spreek je uit als Shloeshloewie). Na een brasa en de belofte contact te houden via facebook, zette wij onze trip voort naar het Hluhluwe imfolozi game park.

SDC14552SDC14553SDC14559SDC14560

Dit park zou minder toeristisch zijn als het Kruger park en ondanks het feit  dat ik zonder twijfel ook tot die categorie behoor, wilde ik op mijn safaritrip niet jan en alleman tegen komen. In dit park zouden we ook de big 5 kunnen zien en reden we niet harder dan 30 km per uur, waarbij ik de omgeving links van de weg zou observeren en Bianca de rechter kant. Voor hen die niet weten wat de big 5 inhoudt, zal ik dit even toelichten. De big 5 staat voor de 5 gevaarlijkste dieren, die leven op het land en de Leeuw, Buffalo, Neushoorn, Luipaard en de Olifant behoren tot deze categorie.

SDC14565SDC14590SDC14567SDC14574SDC14582SDC14583SDC14587SDC14593SDC14595SDC14598SDC14602SDC14603SDC14606SDC14610SDC14612SDC14614SDC14616SDC14618SDC14621SDC14623SDC14627

Na 5 uurtjes stil gezeten te hebben in een auto, vonden we het gelukkig allebei wel mooi geweest en verlieten we het park via de memorial gate. Ik had iets meer verwacht van het park, want ik had niet echt het safarigevoel. De wegen waren voor +/- 70% aangelegd (asfalt), waarbij mijn Discovery beelden van tv in het niets vielen. Ook de big 5 niet gezien, maar daar doen sommige mensen wel een aantal dagen over, dus na enkel 5 uurtjes mag ik niet klagen met hetgeen we al gezien hebben gekregen.

We zaten weer op de N2 en dit keer naar het plaatsje Phongolo, waar we na een paar uur rijden aankwamen. De planning was om hier op de markt wat groente en fruit te kopen en een supermarktbezoekje af te leggen voordat we via het plaatsje Onverwacht bij de grenscontrole zouden aankomen om Zuid Afrika te verlaten en naar het bovenliggende land ‘Swaziland’ te gaan.

SDC14630SDC14635SDC14636

Na een immigratie-douane- en politiecontrole en 2 stempels rijker in mijn paspoort, waren we toe aan een lunch en besloten we dit naast de grenscontrole te gaan bereiden.

Swaziland is niet bepaald veilig was ons al eerder op ons hart gedrukt en daarbij heeft 1 van de 2 mensen die vreselijke ziekte en worden ze hier over het algemeen niet ouder dan 35 jaar. Tja, dan kun je maar beter bij de grenscontrole op de grond gaan picknicken, dan tig km verderop, waar je de omgeving niet kent en niet weet wat je te wachten staat…

SDC14632SDC14633

We reden via Hluti naar Nhlangano, waar we even een pitstop maakte om te tanken. De tank was weliswaar nog lang niet leeg, maar het was nu nog licht (15.30 uur) en daar we door meerdere personen zijn gewaarschuwd voor onze veiligheid, neem ik liever geen risico en vulden we de tank nog voor deze 1/3 aangaf.

We reden vervolgens verder naar Hlathikhulu, waar we zouden gaan zoeken naar een slaapplek, maar eenmaal daar aangekomen beoordeelden we de situatie niet erg ‘uitnodigend’ en besloten we om nog een extra uur te rijden, ondanks we beide gaar waren van de intussen al 12 uur aanhoudende zitpositie. We reden naar het noorden en kwamen via Sidvokodvo, gevolgd door Manzini aan in Lobamba. Ik had in de Bijbel voor backpackers (Coast to Coast) een leuke stek gevonden en bij aankomst, was er niets aan gelogen. We voelden ons gelijk op ons gemak en hadden voor de nacht een tent geboekt.

Tijdens ons diner, wat bestond uit een heerlijke maaltijdsalade met als toetje een heerlijk gerijpte honingmeloen, raakte we in gesprek met wederom een Michael (ditmaal een militaire beveiligingsman van 26 jaar).

SDC14641

We hebben met hem tot in de late uurtjes rond de tafel gezeten onder het genot van rosé en pikante biltong (gedroogd vlees). Door de leerzame discussies, enerverende gesprekken en leuke anekdotes stapten we om 1 uur nog nalachend onze tent in en na een grondige inspectie uitgevoerd te hebben naar insecten, vielen we niet veel later vredig in slaap.

SDC14645SDC14646

Echt weer een geweldige dag achter de rug, waarbij we genoten hebben van de natuur en een hoop leuke mensen ontmoet hebben.