DAG 3 SWAZILAND - KOMATIEPOORT

9 november 2011 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

Woensdag 9 november 2011

Vandaag voor de verandering eens geen wekker gezet en dat resulteerde in een lekker lange nachtrust. We werden wakker om 08.30 uur en terwijl Bianca het ontbijt uit de auto haalde, stond ik in de keuken koffie te maken. We waren duidelijk niet de enige die wakker waren want het leek wel spitsuur (man of 30). Er had zich een groep verzameld, die een excursie hadden gepland. De keuken stond vol met hen die hun Lu pakketje aan het maken waren, zij (de achterblijvers) die een uitgebreid Engels ontbijt voor zichzelf aan het bereiden waren en wij, die niet veel hadden gepland voor deze dag en eerst rustig met een bakkie pleur zouden beginnen.

day 3 (1)day 3 (2)day 3 (3)day 3 (4)day 3 (5)day 3 (6)day 3 (7)day 3 (8)

Vandaag wilden we het rustig houden en hadden we enkel 1 doel en wel om richting het noorden af te reizen en Swaziland weer te verlaten. We hadden van Michael gehoord dat het Kruger park de moeite waard was om heen te gaan en namen we dit park mee op onze TO-DO-LIST. Dit hield dus in dat we vandaag nog door de grenscontrole moesten, wilden we de volgende morgen vroeg in het park kunnen zijn. Dit komt omdat de grenscontrole elke dag geopend van  07.00 uur t/m 20.00 uur en als we ’s ochtends vroeg pas de grens over zouden steken, dan zou dat betekenen dat we pas rond 10.00 uur in het Krugerpark zouden kunnen zijn en de kans op het zien van de big 5 dan erg klein is. Veel dieren ontwaken met zonsopkomst en zijn bereid zich aan de menselijke wezens/toeristen te showen, maar om 10 uur is het hen al veel te warm en schuilen ze voor de hitte.

Om 11.00 uur stonden we in de shoppingmall en kocht ik een nieuwe zonnebril, een audiokabel, een adapter voor mijn telefoon en wat boodschappen. Mijn nieuwe zonnebril met polariserende glazen was mijn duurste zonnebril ever (ik koop meestal van die flut wegwerp dingen voor de dagen dat je op een terras zit, last heb van de zon en er een action 30 meter verderop zit), maar ik denk dat dit mijn beste aankoop in maanden is. Wat een verschil!! Het autorijden werd echt een stuk relaxter, omdat ik niet steeds aan het knijpen was en de omgeving en de natuur werd er ook nog mooier op! De audiokabel stond op nr 2 van goede aankopen, want nu hadden we topmuziek in de auto, wat ons gelijk in een nog betere stemming bracht.

Na nog even terug te zijn gereden naar de backpackers lodge, omdat we onze boodschapjes in de koelkast vergeten waren mee te nemen, vervolgenden we onze weg naar de plaats Mbabane, waar we 20 minuten later aankwamen. We reden verder richting het noorden en hielden ditmaal de plaats Pigg’s Peak aan, wat ongeveer een uurtje rijden zou zijn en wat vlak bij de grens lag.

Onderweg nog even een drankje gedronken bij een raftcentrum en hebben we onder een parasol, genietend van het uitzicht de rest van onze route voor deze dag uitgestippeld.

day 3 (10)day 3 (11)day 3 (12)

We verlieten uiteindelijk de border @ Matsamo/Jeppes reef en reden verder naar Hectorspruit, waar we een leuk safaripark op het oog hadden. Daar wilden we graag de nacht doorbrengen. Helaas bleek deze bij aankomt al overboekt te zijn en hoopten we meer geluk te hebben in de plaats Komatipoort, wat tevens ook nog dichterbij het park lag.

day 3 (13)

De eerste poging waagden we bij het guesthouse Kruger, maar we waren de enige gasten en naast het feit dat het er stonk, voelde we ons er niet op ons gemak.

Bij de buren waagden we een tweede poging, maar ik vond het erg duur en het was niet toegestaan om je eigen eten te maken…. Dat werd dus weer verder zoeken en 4 guesthouses verder heb ik uiteindelijk een appartement geregeld voor de helft als alle andere vroegen namelijk 450 rand. Nee eigenlijk nog goedkoper geregeld, want heb er 350 rand van weten te maken en heb ik de conciërge van het resort 50 rand in zijn hand gedrukt voor zijn moeite… Hij blij en wij blij!

day 3 (14)day 3 (15)day 3 (16)

Helaas was de batterij van mijn camera leeg en met de trip die we voor de volgende dag gepland hadden, is een camera een vereiste, want mocht ik de big 5 zien, zou ik toch op zijn minst een paar fotootjes willen nemen. Gelukkig ben ik vrij crea Bea en heb ik voor alles wel een oplossing. Met de Canon oplader van Bianca heb ik het voor elkaar gekregen om mijn Samsung batterij op te kunnen laden en kon ik met een gerust hart aan het avond eten beginnen, terwijl Bianca alvast een douche nam.

IMAG0155

Toen ik bezig was met de verse pastasaus, we hadden hopi’s tomaten over die op moesten, kwam ik voor een nieuwe uitdaging te staan….. Bianca die zojuist fris en fruitig naast me stond, vertelde me dat ze de douchedeur had gemold en of ik het even wilde repareren…. Hoe dan? Ik heb toch geen gereedschap???

day 3 (17)

Een uurtje later hadden we heerlijk gegeten, was de deur gefixt, hebben we 3 spinnen dood gesprayd en bespraken we de dag met elkaar onder het genot van een biertje, die we weliswaar samen moesten delen, want 1 biertje was alles wat we hadden.

day 3 (18)

We keken terug op wederom een leuke dag en doken niet veel later moe en voldaan ons bedje in. De volgende morgen zou de wekker om 04.00 uur gaan, dus we konden het vanavond niet te laat maken.

1. Hélène:
    20 november 2011
    Hai Celes, wat gaaf allemaal! Dit roept ook zoveel herinneringen bij me op... Ik blijf je volgen, hoor! Veel plezier nog. Groetjes, Hélène
  2. Celes:
    20 november 2011
    Hai!! Ja gaaf heh, ik heb echt genoten van mijn weekje weg... Ja jij bent me voor geweest ;-) ...